VLASTIVĚDA
16. června
Konečně se nám blíží prázdniny a my bychom se někam rádi podívali. Nyní se tedy alespoň v učebnici podíváme na Evropu a její nejzajímavější památky.
Začneme našimi nejbližšími sousedy, kterými jsou Polsko, Rakousko, Slovensko a Německo.
Pročtěte si učebnici na straně 49 - 57 - pouze v rychlosti a zapište si největší zajímavosti do sešitu. Upozorňuji, nechci výpisek, jen zajímavosti, klidně ke každému státu můžete mít pouze tři věty o tom, co Vás zaujalo.
Práci zdar a mějte se krásně. :)
18. června
Sedněte si na chvilku s učebnicí a prohlídněte si je od strany 59 do strany 65, jsou zde zajímavosti o Evropě. Pouze si pročtěte a třeba si z toho i něco zapamatujete: )
Poslední týden
Protože máme úplnou chvilku do konce školy, ale hlavně do začátku prázdnin, jdeme si procestovat Evropu, podíváme se na nejzajímavější místa.
Otevřete si učebnici a postupně si prohlédněte památky Evropy od strany 67 do strany 73 - V Evropě jsou nádherná místa, třeba se na některá z nich brzy podíváte... :)
Šťastnou cestu !
Tentokrát se zaměříme na cestovní ruch v ČR.
9. června
V učebnici na straně 42 máme 16 zajímavostí a nej z České republiky. Pracuj s mapou , ukaž tato místa na mapě. Kam byses chtěl / a podívat?
učebnice strana 43 - Památky Prahy - vypsat nejdůležitější informace do sešitu
11. června
měli jsme tento rok jet na výlet do Prahy, ale protože nastala nečekaná situace, probereme Prahu alespoň teoreticky.
Učebnice strana 44 - 48 - pročíst, podívat se na památky a ukazovat tyto památky na mapě Prahy na straně 44.
Pracovní sešit strana - ve spolupráci s učebnicí strana 35, 37.
Kdyby jste chtěli o prázdninách navštívit Prahu, naplánujte si, kam byste se chtěli všude podívat...
Začali jsme se zabývat Českou republikou a jejím podnebím a vodstvem.
Tentokrát se zabereme do nerostného bohatství a průmyslu a dopravy v ČR
2. června
Přečti si v učebnici stranu 40- Nerostné bohatství a za její pomoci vypracuj v pracovním sešitě stranu 31.
4. června
V učebnici si přečti o průmyslu a dopravě v ČR - strana 41
V pracovním sešitě vypracuj stranu 42
Jupijou:) máme hotovo. Doufám, že jste všechno zvládli, máme krásně, tak honem ven a protáhnout tělíčka od toho věčného sezení-.. Mějte se krááááásně…
26. května
učebnice strana 37 - Vodstvo - přečíst a zápis do sešitu
pracovní sešit strana 29
28. května
učebnice strana 38 - podnebí - a strana 39- zemědělství - pouze přečíst a pochopit - bez zápisu!!!
pracovní sešit strana 30
Paraááááda! a máte hotovo. A teď honem se protáhnout, pomoci rodičům, babičkám, dědečkům, sestrám, komukoli a hlavně se opatrujte. Mám z vás radost, jak to zvládáte všechno už sami. Vážně jste šikovní a udělali jste neuvěřitelný pokrok. Juchů :)
týden 18. května - 22. května 2020
AZčali jsme probírat Českou republiku jako celek. Dnes se podíváme na její obyvatelstvo, kolik lidí a jakých národností zde žije a následně na naše pohoří.
Směle do toho, půl je hotovo. Jdeme na to: :)
Do sešitu krásný nadpis :
OBYVATELSTVO
V České republice žije 10, 5 milionu obyvatel a to Češi, Moravané, Slezané, a národnostní menšiny - Poláci, Němci, Slováci, Romové, Ukrajinci, Vietnamci a vy😊
Podívejte se na mapu s hustotou obyvatel ( v učebnici na straně 35) a zapiš si do sešitu v okolí jakých měst je nevyšší a nejnižší hustota obyvatel.
Projdi si celou tuto stránku a podle ní vypracuj pracovní sešit - strana 26
__________
NAŠE VLAST - povrch
Udělej si výpisek z učenice strana 36, zopakuj si a přepiš naše pohoří a jejich nejvyšší hory, ukazuj přitom na mapě, kde se nachází...
Pracovní sešit strana 28
Jupí - a máte hotovo! Jste moc šikovní .
😊
týden 11. - 15. května 2020
Máme probrané jednotlivé kraje České republiky, kde jsme objevovali jejich zajímavosti a krásy, tentokrát se podíváme na Českou republiku jako celek. Začneme úplně od začátku, od toho co již víme ze čtvrté třídy.
Přečtěte si v učebnici stranu 32 a doplň podle ní následující text:
Do sešitu :
ČESKÁ REPUBLIKA - NAŠE VLAST
Nakresli si českou vlajku
ČR je demokratický stát, což znamená ................................................................................................…… , proto se zde mohou konat svobodné volby.
Hlavním zákonem je .................................. , která ....................................................................................... .
Státními symboly jsou ...................................................................................................................................... .
( podívej se do učebnice na jednotlivé symboly, hymnu si poslechni zde: https://www.youtube.com/watch?v=vCbRsGMb1fs )
Hymna byla původně píseň z divadelního představení Fidlovačka, aneb žádný hněv a ....................... , kterou napsal Josef Kajetán ................ .
Hlavou státu je ................................., stát řídí ............................ sestavená z ............................. . V jejím čele je .................................. . ( Víš, kdo je nyní prezident a premiér?)
V učebnici máme na obrázku naše tři České prezidenty.
Zjisti, kdy byli prezidenty:
Václav Havel : ...od............do....................
Václav Klaus: ...od...............do....................
Miloš Zeman: ......od..............................
Víme, že ČR je rozdělená do 14 krajů, že ji vládne prezident ve spolupráci s vládou a premiérem. Nyní se na ni jdeme podívat více zeměpisně.
Práce s učebnicí: ( strna 33 - 34)
Do sešitu :
ČR - poloha, rozloha
ČR je vnitrozemský stát, což znamená .......................
Nachází se ve ............................. Evropě. - srdce Evropy.
Rozloha: ...................
Počet obyvatel: ...........................
Hlavní město: ........................
Hranice s: .................................. ( dokresli vlajky jednotlivých států - sousedů )
ČR se skládá ze 3 historických zemí : ..............................................
Dočti text v učebnici a vypracuj v pracovním sešitě stranu 24 a 25.
HOTOVO!
Jste skvělí a úžasní jako vždy a moc se na Vás už těším.
Snad Vás ještě poznám, jak jste vyrostli 😊
týden 4. května - 8. května 2020
Milá děťátka, tentokrát to bude velmi jednoduché. Protože jsem dodělali kraje České republiky, vyrobila jsem pro Vás opakování krajů , musíte si ho stáhnout na odkazu níže.
Presentace je zaměřená na krásy České republiky, jak historické, tak přírodní.
Podívejte se na presentaci. Můžete se inspirovat a některá místa, která se Vám líbí můžete zakomponovat i do svého projektu na ČR.
Tento týden budete pouze dodělávat projekt z vlastivědy.
Doufám, že jste už začali a nyní budete už pouze pokračovat.
Tak tedy: Projekt se bude jmenovat KRÁSY ČESKÉ REPUBLIKY
Na velký tvrdý papír (který byste měli mít, dávala jsem Vám ho v únoru, pokud nemáte, klidně si vyrobte jakýkoli větší papír, ideálně A3 slepením více papírů) si:
- Nakreslíte obrys České Republiky ( dostatečně velký)
- Zaznačíte velká města
- Do každého kraje nakreslíte (vytisknete, nalepíte) minimálně jeden obrázek nějakého hezkého místa, kde jste byli a kde se Vám líbilo, nebo, za použití mé presentace, kam byste se chtěli podívat...
- Toto místo pojmenujete a můžete na kraj projektu připsat například zajímavosti.
- Projekt mi vyfotíte a pošlete na stankova5a@seznam.cz
Na práci máte čas do příštího pondělí - 11. května, takže si práci hezky rozvrhněte, ať máte na nic čas a můžete ji dělat postupně.
Moooooc se na Vaše práce těším. Vždycky Vám to šlo úžasně, takže doufám, že Vás to bude i bavit.
A nyní slibované opakování ke stažení zde:
týden 20. - 24. dubna 2020
Milá děťátka, jdeme putovat dále po našich krásách. Tentokrát se podíváme do dvou krajů, které jsou nejnavštěvovanější. Nachází se zde totiž krásná příroda a mnoho památek .
Také doufám, že pracujete na svých projektech do vlastivědy. Mapa s Českou republikou a tam zapsaná, vyznačená místa, kde se někdy byli, líbilo se Vám tam a nebo byste se tam chtěli někdy podívat. Moc se na tento projekt těším, protože naše republika je krásná a má zde mnoho krásných míst...
Začneme tedy naším nejbližším pohořím, Českomoravskou Vysočinou, která se nachází ve kraji Vysočina.
VYSOČINA
Vezmi si učebnici na straně 26, pročti si prvně obě strany ( 26 a 27), následně zkus bez pomocí mapy a učebnice do sešitu odpovědět na následující otázky ( zkusíme, co si pamatuješ, z toho , co jsi právě přečetl/a) :). Samozřejmě na začátku bude nááááádherný nadpis Vysočina :)
Krajské město:
V okolí krajského města se těžilo:
Vysočina leží na pomezí :
Pohoří zabírající většinu území:
Pěstuje se zde:
Chová se zde:
Vodstvo:
Průmysl:
Jaderná elektrárna je v :
Památky:
Muzeum rekordů je v:
Staré židovské město se nachází v :
Památky UNESCO:
Narodil / a se zde:
Nyní si vezmi učebnici a mapu na zadní straně učebnice a otázky, které jsi nevěděl / a , si dopiš. Ukazuj si města na mapě. Zkus o tomto kraji říct, jen za pomocí mapy, nějaké další informace ( např.: nejvyšší hora je .... o metr nižší je další ....... , které leží v pohoří .... , Na jaký výlet bych se vydal /a ?
Využij tipy na výlet na straně 27 - vše si zapiš do sešitu také a pošli mi na stankova5a@seznam.cz
EXTRA: pracovní sešit strana 19
A nyní se jedem podívat na jižní Čechy. Je to snad nejnavštěvovanější kraj, neboť je zde mnoho památek, přírodních krás a reservací.
Jedem na výlet :)
JIHOČESKÝ KRAJ
Budeme postupovat stejně jako u kraje Vysočina.
Vezmi si učebnici na straně 28, přečti si prvně obě strany ( 28 a 29), následně zkus bez pomocí mapy a učebnice do sešitu odpovědět na následující otázky:
JIHOČESKÝ KRAJ
Krajské město:
Kraj je známý pro množství : .................. a tím pádem pro rybolov
Nejvíce rybníků je poblíž měst :
Národní parky:
CHKO :
Pohoří:
Vodstvo:
Přehradní nádrže:
Průmysl:
Jaderná elektrárna:
Nejstarší dochovaný kamenný most je v :
Památky, navštěvovaná místa:
Narodil / a se zde : ( kdo to je / byl? )
Typy na výlet:
Nyní si doplň odpovědi, které jsi nevěděl/a s pomocí mapy, učebnice. Využívej mapu a připiš, co jsi z mapy ještě vyčetl / a . ( např.: u nádrže Orlík se nachází hrad Zvíkov .... )
EXTRA: pracovní sešit strana 20
Kluci! Holky! jste neuvěřitelně zdatní a šikovní. Příště nás už čeká jen poslední kraj! Zvládli jste to skvěle a děláte mi radost. Moc se těším, až se zase uvidíme a ukážete mi, jak jste to všechno zvládli... Jupíííí!
týden 6. - 17. dubna 2020
Děťátka, protože v současné chvíli nemůžeme moc na výlety a cestovat, jdeme cestovat aspoň prstem po mapě a jdeme objevovat krásy naší České republiky. Je to tady totiž vážně krásné :)
Pomalu se dostáváme k nám, do celkem blízkých míst. Těším na to, jak naplánujete rodičům překvapení na výlet....
ZLÍNSKÝ KRAJ
Nejprve si vezměte opět učebnici ze zadní strany, kde máme mapu České republiky a snažte se následující otázky zodpovědět pouze pomocí mapy. Na co Vám již nebude stačit mapa, využijte učebnici na straně 22 - 23, přečtěte si informace a typy na výlety a udělejte si zápis.
Co je důležité:
Krajské město:
Další města:
Památky:
CHKO:
Průmysl:
Vodstvo:
CHKO:
Přírodní zajímavosti:
Rodáci:
Zajímavosti:
PS str 17
A konečně jsme u nás. Moc jsem se na tento kraj těšila, protože si myslím, že ho známe všichni nejlépe. Proto bych byla ráda, kdyby jste si našli jakoukoli památku z tohoto kraje a napsali na něj referát, který si potom společně všichni přečteme.
Do sešitu:
JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Jdeme rovnou na mapu na konci učebnice. Vypíšete následující informace hlavně pomocí mapy, až následně, co nebudete vědět z mapy, vyčtete v učebnici na straně 24 - 25
Krajské město:
Další města:
Pohoří:
Nejvyšší hora:
Vodstvo:
CHKO:
Průmysl:
Rodáci:
Zajímavosti:
PS str. 18
Referát k památce tohoto kraje si napište do sešitu. Vybrat si můžete cokoli znáte a chcete nás o tom informovat, nebo co Vás zaujalo ve videích, nebo kde popřípadě co máte rádi atd.
Moc se těším až si to spolu všichni přečteme. Těším se na Vás.
týden 30. března - 3. dubna 2020
Jste neuvěřitelně šikovní. Mám z Vás velkou radost. Protože vím, že Vám to krásně jde, zkusíme to dnes zase trošku jinak.
OLOMOUCKÝ KRAJ
Prvně si vezměte učebnici ze zadní strany, kde máme mapu České republiky a snažte se následující otázky zodpovědět pouze pomocí mapy. Na co Vám již nebude stačit mapa, využijte učebnici na straně 18.
Přečtěte si informace ze stran 18 - 19 a typy na výlety a udělejte si zápis.
Co je důležité:
Krajské město:
Další města:
Památky:
Pohoří:
Nejvyšší hora:
Vodstvo:
CHKO:
Přírodní zajímavosti:
Rodáci:
Zajímavosti:
Jak Vám to šlo? Myslím, že skvěle, což mě moc a moc těší. Jste šikulky a šikulové :)
Pracovní sešit strana 15
Do sešitu
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
Opět, protože jste moc a moc šikovní, budeme hned pracovat zase s mapou na konci učebnice. Budete se následující formace snažit najít hlavně v mapě, co nebudete vědět z mapy, vyčtete v učebnici na straně 20-21
Krajské město:
Další města:
Pohoří:
Nejvyšší hora:
Vodstvo:
Průmysl:
Rodáci:
Zajímavosti:
Úžasné. Máte to dnes za sebou. Tak běžte si odpočinout, dát si něco na chuť, vzít si knížku, pastelky, činky, cokoli, jen nechte hlavičku chvilku nabrat sílu.
Jste jedničky
týden 23. března - 27. března 2020
A jdeme cestovat po České republice dál. Stále se ještě nacházíme v severních Čechách, kde tentokrát budeme objevovat krásy a zajímavosti Královéhradeckého a Pardubického kraje.
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Podle učebnice si udělejte výpisek na Královéhradecký kraj, strana 14 - 15
Krajské město:
Sousedí s:
Pohoří:
Vodstvo:
Další města:
Zajímavosti:
Slavní rodáci:
Památky:
Podívejte se na video s památkami tohoto kraje a vypište si je.
Pracovní sešit str. 13
PARDUBICKÝ KRAJ
Podle učebnice si udělejte výpisek na Pardubický kraj, strana 16 - 17
Krajské město:
Sousedí s:
Pohoří:
Vodstvo:
Zemědělství:
Průmysl:
Další města:
Zajímavosti:
Slavní rodáci:
Památky:
Zaposlouchejte se a podívejte se na video s památkami tohoto kraje a vypište si je.
PS - str.14
EXTRA: Kdykoli si můžete napsat referát na nějaké místo, které se Vám líbilo, může to být město, hrad, zámek, historie perníkářství, cokoli, co Vás napadne a bude to souviset s nějakým krajem. Až se potkáme, přednesete nám ho ....
Každopádně nezapomínejte pracovat na Projetu - moje cestování po ČR
A příště se už dostáváme na Moravu!
týden 16. března - 20. března 2020
Děťátka, pokračujeme dál v probírání krajů České republiky.
Zápis do sešitu ze stran 10 - 13 Ústecký kraj
Protože jste šikulky, uděláte si sami výpisek do sešitu ze stran 10 - 11 - Ústecký kraj , PS - str. 11
a také z Libereckého kraje na str. 12 - 13 , PS str. 12